قلعه لیسار در تالش
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

قلعه لیسار در تالش
 
 
 
 این قلعه که به دژیا قلعه " سلسال" معروف است در 15 کیلومتری شمال شهر " تالش" و در جنوب شهر " لیسار"، نرسیده به دهکده " نومندان" قرار دارد. این قلعه باباروی ای بسیار مستحکم بر فراز تپه ای به ارتفاع حدود 100 متر از زمینهای اطراف در فاصله حدود 4 کیلومتری دریای " کاسپین" بنا گردیده است. ساختمان دژ بر روی یک صخره سنگی قرارگرفته و دیوارهای آن با استفاده ازسنگ و یا آجر با ملاطی از ساروج استوار شده است. سلسال در لغت به معنی آب خنک وخوشگوار است و در خصوص قلعه نیزآب بسیار اهمیت داردو یکی از لوازم بسیارمهم دریک قلعه داشتن آبانبار است و نظریه ای در خصوص حمل آب بسیار خنک وخوشگوار این قلعه اززمانهای دور ازطریق سوله های سفالین (تنبوشه)که از ییلاق سوباتان به آبانبار می رسیده مطرح شده ونظریه دیگردر خصوص حمل آب باران از سقف و ازطریق تنبوشه ها به آب انبار است.
قلعه " سلسال" از دو قسمت تشکیل شده است. نخست بخش خارجی که محوطه نسبتاً وسیعی را در بر میگرفته وتوسط دیوار ستبری از زمینهای اطراف جدا میشده ، از این دیوارخارجی که از سنگ رودخانه ی قرمز وتقریبا یک دست ساخته شده بود ،اکنون چیزی به جاینمانده است. تنها بقایی سنگهای به کاررفته در حصار خارجی در گوشه و کنار آن به صورت توده های انبوه مشاهده میشود.برخیاز ساکنان اطراف قلعه از این سنگها به عنوان مصالح ساختمانی در خانه های خوداستفاده کرده اند!!! تصور میرود قلعه حصار دومی نیز داشته که از آن نیز نشانهای پیدار به جای نمانده است.اما علایم آن رامیتوان در اطراف دژ که حصار دوم به آننزدیکبوده مشاهده کرد. بخش داخلیقلعه که بر رویصخرهسنگیقرار دارد دومین قسمت آنرا تشکیل میدهد و اکنون نیزبقاییآن بر جایمانده است . ساختمان قلعه طوریاست که در تمام جهات اصلی و فرعیبه اطراف اشراف داشته و ساکنان قلعه از بالای آن میتوانستند کلیه تحرکات را در شعاع خارج قلعه زیرنظر داشته باشند. مساحت تقریبی کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته است 40 متر در 50 متراست که به علت روییدن درختان زیاد و بوته های خار ، نمیتوان آن را به طوردقیق اندازه گیری کرد.در ورودی قلعه ، شرقی و به ارتفاع 5/3 متر تا وسط هلال شکسته و عرض آن 2/2 متر است.درب ورودی قلعه روزی جلوتر قرار داشته است. به علت خرابی باروی خارج ، سر در دومی، درب ورودی قلعه شده است . عرض باروی قلعه 8/1 متر تا 1/2 متر و ارتفاع موجود آن 5 تا 6 متر ودر پاره ایجاها 10 تا 12 متر است. قطر دیوار جنوب غربی 9/1 متراست.مصالح ساختمانی دیوارها سنگ بادبر و ساروج است.
 ارگقلعه:
متصل به باروی شرقی، حصار ارگ قلعه بوده است. ارگ دژبالیتپه قرار دارد و امروزه فقط دیوارهایآن بر جایماندهاست.ظاهراً ارگ در طبقات مختلفیبنا گردیده کهطبقات زیرین آن بهدنبال ریزش طبقات بالا پر شده است .مدخل ارگ نیزدارای طاقی با هلال شکسته بودهکه امروزه این دو از بین رفتهاند.مصالح ساختمانیارگ نیز آجر وساروج است.
 آبانبار:
آب انبار قلعهخارج از ارگ و داخل باروی اصلی است و درشمال شرقی بنای قلعه بنا شده است.طول آنحدود 5 متر و عرض آن 3 متر و ارتفاع از کف موجود 4 متر است.
 شبکه انتقال آب:
در قسمتداخلی دیوارهای دژ آبراهه های باریکی به صورت یک شبکهلوله کشی دیدهمیشود که با مهارت خاصیساخته شدهاست.
  تاریخ معماری قلعه
معتمدینمحلی عقیده دارندکه قلعه "سلسال" در زمان اسماعیلیان از قلاعمهم آنان بوده است. شباهت ساختمانیقلعه " لیسار" باقلعه " الموت" و یا قلاع دیگراسماعیلیهاز یک طرف و ارتباط نزدیک پیرواناین فرقه با افرادی در تالشاز طرف دیگر ، احتمال چنینتعلقیرا بسیارمی کند.
بر خلافنواحیمرکزی و فلات داخلیایران کهقلعه هارا حتیبر روی زمینهای هموار نیزمیساختند و سپس آنها را با برج و باروی بلندمستحکم می کردند ، در گیلان ساخت قلعه تنها برروی عوارض ارتفاعیمعمولبوده و این امر بیشتر مربوطبه کاربردهای نظامی این دژها درمواقع حساس است و چه بسا که در دیگر مواقعدژها مورد استفاده چندانینداشتند و تنها براینگهداری زندانیان از آنهااستفاده میشده است. در کاوشهای صورت گرفتهدر خصوص این قلعه نکاتبسیارجالبی وجود داردکه یکی از آنها ارتباطمستقیم و عمیق میان نقوشسفالینه و ظروفبدست آمده در قلعه بانقوش دست بافته های سنتی منطقه کهن تالشاست که شامل نقوش کاجها،گلها، حیوانات و اشکالهندسی است.
درکاوشهایانجام شده در سال 82 سه شیءبا ارزش به دست آمده : یک پیکان فلزی ، یک ظرف مسینقره کوب و یک سکه مسیمربوط به قرن 6-5 هجری از تبار اتابکان.این اشیاءاحتمال بازسازی قلعه را در زمان اسماعیلیهو سلجوقیان تاییدمی کنند .اما با توجه به آنکه اسماعیلیانخود قلعه نمیساختند بلکه قلاع موجود را ترمیمکرده و مورد استفاده قرار میدادند احتمالاً قلعه مربوطبه زمانهایی بسیار پیشاز آنهاست که نیاز به بررسیباستان شناسی دقیق دارد. متأسفانه اینقلعه نیز به حال خود رها شده و در حال تخریب است.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 221
بازدید هفته : 282
بازدید ماه : 277
بازدید کل : 1436769
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1